Page 1 of 1

Johdanto ja ohjeet

Posted: Sat Oct 27, 2018 8:32 pm
by Tinanja
Tervetuloa tanssiaisiin!

Suuren, lähes linnaa muistuttavan kartanon portit avataan tänä vuonna kaikille vieraille maan suurimpien naamiaisten muodossa! Illan aikana tarjolla on ruoan ja juoman lisäksi loistavia esiintyjiä aina musiikista runouteen ja akrobatiaan ja liekinnielijöihin. Illan teemana ovat naamiaiset - kuka maskin takana onkaan, ja miten hän on tänne päätynyt? Osaatko arvata, kuka tanssiparisi tulee tänä iltana olemaan?

*

Hox! Tällä tapahtumalla kuitataan kaikki jouluhössötykset Ceresin osalta - eli Ceresissä ei ole joulukalenteria tänä vuonna, vain tämä tanssiaistapahtuma.

*

Tanssiaiset sijoittuvat vaihtoehtoiseen todellisuuteen, eli mikään, mitä tanssiaisissa tapahtuu ei vaikuta varsinaisen pelin puolella mihinkään. Tämä antaa ainutlaatuisen mahdollisuuden pelata erilaisia ja normaaliin pelaamisen nähden mahdottomiakin tilanteita. Tanssiaisten teema pelillisesti onkin haastaa pelaajia ja hahmoja tilanteisiin ja kuvioihin, joihin normaalisti ei päädyttäisi - ehkä tuoden lisää tietoa siitä, miten hahmo voisi tilanteessa kuin tilanteessa reagoida, tai miten pelaaja itse voisi haastaa rutinoituneitakin pelitapoja ja -ajatuksia.

Tarkoitus on siis haastaa sekä hahmoja että pelaajia, ja tämä on toteutettu sattuman ja oman päätösvallan avulla. Mikäli sattumat, ja itsensä tai hahmojensa haastaminen ei juuri nyt tunnu inspiroivalta, ei sitä tarvitse tehdä, mutta mikäli se on jotain, mitä hämärän keskelle kaipaa, tarjoavat tanssiaiset siihen mahdollisuuden. Sattuma ja sen tuoma haaste on toteutettu kahdella tavalla, ja satunnaisuuden määrää voi itse vähentää tai lisätä tarpeen mukaan.

Ensimmäinen näistä tavoista on pelattavan hahmon arpominen. Pelaaja voi valita olemassaolevistaan hahmoista osan, tai kaikki ja arpoa pelattavan hahmonsa näistä. Pelaaja voi myös valita sivuhahmoista ja omista puolipäähahmoistaan hahmoja tähän listaan. Vaihtoehtoisesti hän voi itse valita ilman arpomista hahmonsa peliä varten.

Toinen tavoista on peliin upotettavien sanojen arpominen. Sanat voivat olla eri kateogorioista, sekä haasteeltaan ja tulkittavuudeltaan hyvin monitahoisia. Tarkoitus on saada arvotut sanat tavalla tai toisella näkymään pelattavassa pelissä nopeasti, tai koko pelin lävitse kantavana teemana. Jokainen on itse vastuussa siitä, miten sanoja käyttää: miten monta niistä valitsee, ja miten, sekä siitä, miten sanoja käyttää. Pelikaverille on syytä mainita, mikäli valitut sanat ovat suunniteltuun tai ajatuksissa olevaan peliin erikoisia. Sanoja voi käyttää hahmon sanoina tai ajatuksina, teemana pelille, tapahtumiin pelissä, mihin vain mielikuvitus nämä sanat sijoittaa. Sanat kannattaa arpoa, eikä valita, jotta pieni yllätyksellisyys pysyy mukana, ne voi arpoa esimerkiksi tämän avulla: https://andrew.hedges.name/experiments/ ... ckone.html

Toisinsanoen pelaajalla on varaa valita, käyttääkö hän sattumaa hahmoon, sanoihin (ja kuinka moneen sanan) vai ei kumpaankaan.

Alle on valittu muutamaan kateogoriaan sopivia sanoja, joista voi yhdistellä ja arpoa oman tarpeen ja haasteen toiveen mukaan sanoja, joita käyttää pelissä. Nämä sanat tulee mainita pelin alussa, jotta ei tule kiusausta vain jättää ne sivuun. Suositeltavaa on arpoa sanoja, ei valita.

Sanalistat
Substantiivit/adjektiivit löytyvät tämän linkin takaa
Verbit löytyvät tämän linkin takaa