Löydät kaikki turnajaisia koskevat säännöt ja ohjeet tästä topicista.
Roolipelit ja ohjelma on jaettu ulko- ja sisätiloihin, eli teltta-alueisiin sekä varsinaisiin ulkotiloihin.
Chatroom
Käytämme nopanheittoihin rolz.orgia, ja huonetta nimeltä Ceresin turnajaiset. Näin ollen kaikki nopanheitot tallentuvat keskusteluhistoriaan, ja niihin voidaan tarvittaessa palata.
Nopanheitot
Kaikki nopanheitot heitetään nopalla 6, eli sillä tavallisella kuusisivuisella nopalla. Rolz.orgissa voit heittää d6 (dice 6) seuraavalla komennolla: [roll 1d6] Muista hakasulut!
Kierrokset ja osakilpailut
Turnajaisten kaikki kilpailut koostuvat kolmesta kierroksesta ja finaalista.
Jokaisella kierroksella 1-3 heitetään noppaa 6 kolme kertaa. Yhteensä nopanheittoja tulee 9. Jokaisella kierroksella pelaaja valitsee kolmesta nopanheitosta parhaan heittonsa, ja laskee kaikkien kolmen kierroksien heitot yhteen, kun kierrokset on pelattu.
Finaalissa heitetään kerran noppaa 6, ja lisätään se kierroksilta saatuun summaan.
Voittaja on se, joka saa suurimman tuloksen näistä kierroksista.
Tasapelin ratkaisee seuraava nopanheitto: pelaajat heittävät noppaa 6 ja parempi tulos voittaa, mutta sitä ei lasketa enää kierrokseksi eikä yhteen aiempiin tuloksiin.
Esimerkki
Numerot ovat nopanheittojen tuloksia.
Pelaaja A
1. kierros: 5, 3, 4
2. kierros: 6, 2, 4
3. kierros: 1, 5, 3
Finaali: 1
Kokonaistulos: 5+6+5 = 16, finaalista 16+1 = 17.
Pelaajan A lopputulos pelistä on 17 pistettä.
Pelaaja B
1. kierros: 1, 4, 1
2. kierros: 6, 1, 2
3. kierros: 3, 5, 1
Finaali: 5
Kokonaistulos: 4+6+5 = 15, finaalita 15+5 = 20.
Pelaajan B lopputulos pelistä on 20 pistettä.
Pelaaja B hahmoioneen voittaa ko. osakilpailun.
Turnajaisten osakilpailun kokonaisvoittajan valinta
Pelaaja A:n hahmo hävisi ensimmäisen osakilpailun kilpailun, joten pelaajan A hahmo X ei voi osallistua enää uudelleen kyseiseen osakilpailuun. Sen sijaan Pelaajan B hahmo voi osallistua kilpailuun tarvittaessa uudelleen voittajan ratkaisemiseki.
Tämä toimii pyramiditavalla: osakilpailun voittaja vastaan toinen osakilpailun voittaja kunnes jäljellä on vain yksi voittaja. Nämä kierrokset merkitään tulostauluun, niin niitä on selkeä seurata sieltä.
Osakilpailun kokonaisvoittaja on se, joka selviää viimeisimpänä voittajana kisasta.
Turnajaisten kuningas
Turnajaisten voittaja on se, jolla on eniten voittoja osakilpailuista, tai parhain kokonaispistemäärä kaikista osakilpailuista, joihin tämä on osallistunut. Tasapelin osuessa kohdalle arvotaan osakilpailu, jossa hahmot mittaavat vielä kerran taitojaan ja paremmuuttaan - ja tämän osakilpailun voittaja voittaa turnajaiset.
Turnajaisten kuningas saa olla turnajaisalueella yhden päivän ja sitä seuraavan yön kuninkaana. Muut kumartavat ja täyttävät turnajaisten kuninkaan toiveita, mutta aamun koittaessa yön jälkeen, on turnajaisten kuningas muiden kilpailijoiden armoilla. Miten tämä nolataan tai miten tätä muistutetaan paikastaan, on täysin muiden kilpailijoiden päätäntävallassa: uitetaanko tuo tervassa ja kieritetään höyhenissä vai heitetäänkö lantakasaan?
Tulosten merkintä
Kaikki nopanheitot merkitään viestien loppuun, ja jotta ne lasketaan, pitää ne tehdä rolz.orgissa.
Kierrosten pelaaminen
Jokainen pelin kierros kestää yhden kierroksen turnajaisissa. Näin pelit etenevät nopeasti ja pääsee pelaamaan usein. Tämä tarkoittaa, että jokaista vuoroa varten pelaaja heittää kierroksen aikana heittämänsä kolme noppaa, ja valitsee niistä sen parhaimman, jonka lisää aiempiin tuloksiin finaalia ja viimeistä heittoa varten.
Nämä kaikki tulokset merkitään viestin loppuun sekä kooste tehdään viimeisimpään viestiin. Pelit kirjataan tulostauluun, kun peli on pelattu.
Vuorot voivat olla lyhyitä ja ytimekkäitä, mutta pidetään ne roolipelaamisena silti. Finaalissa voittajan selviämisen jälkeen peli on pelattu, eikä sama hahmo voi osallistua uudelleen samaan osakilpailuun. Sama pelaaja voi kuitenkin eri hahmolla pelata osakilpailun uudelleen.