Keskustelua ropetuksesta ja käytännöistä

Kaikelle sosialisoitumiselle varattu alue. Myös omat alueet Ceresiin liittyvälle ja liittymättömälle taiteelle ja muille luoville teoksille varattu alue.
Post Reply
Tinanja
Rakega
Posts: 979
Joined: Sat Sep 02, 2017 4:16 pm
Location: Phoebe
Contact:

Keskustelua ropetuksesta ja käytännöistä

Post by Tinanja »

Keräilin tuossa internetin ihmeellisistä syövereistä vähän aihealueita ja ideoita siitä, miten voitaisiin herätellä keskustelua roolipelaamisesta, käytännöistä ja esimerkiksi säännöistä. Nämä ovat vähän sellaisia ikuisuusaiheita, joihin ei oikein ole oikeita vastauksia, vaan enemmän mielipiteitä. Kuulisin mielelläni näin ylläpitäjänä ja pelaajana myöskin, mitä mieltä muut olette ko. aiheista, joita tuon tuossa alla olevassa listassa esille, ja voimmeko poimia niistä jotakin uutta Ceresin kehittämistä ja käyttäjä-/pelaajaystävällisemmäksi tekemistä varten.

Sen verran sanon tähän alkuun, että Cereshän on nyt 11 vuotias, ja siihen on sisältynyt niitä epäaktiivisia ja aktiivisia kausia vaihdellen. Lisäksi osa säännöistä, käytännöistä ja tavoista on niitä ihan alkuperäisiä, osa on muutettu vastaamaan ja sopimaan paremmin nykyisiä puitteita vastaaviksi. Olen silti avoin muutoksille, uusien tapojen omaksumiselle ja muokkaamiselle, jos sillä voidaan saavuttaa parempi Ceres uusille ja vanhoille jäsenille, ja meinaan kyllä osallistua keskusteluun ^^ Pidän tämän kuitenkin tälläisenä "aloitusviestinä".

Yleisiä käytäntöjä
  • Foorumin avoimuus: mitä vierailijat pääsevät lukemaan, ja mitä piilotetaan?
  • Miten uudet jäsenet otetaan mukaan peleihin ja suunnitteluun?
  • Pelaajien mukavuusalueet pelien aihepiirien suhteen? K-18 (erotiikka, gore?)?
  • Säännöt, moderointi, sääntöjen noudattaminen?
  • Mikä tekee hyvän ilmapiirin roolipeliin?
  • Discord, chatti, vieraskirja?
  • Pääsivuston sisältö: mitä pidetään foorumilla ja mitä pääsivustolla?
  • Linkinvaihto, yhteistyö, bannerit yms.?
  • Juonet pelin puoelta (esim. kauppakilta, sivujuoni) ja niiden sitovuus, osallistumisvaatimukset?
Pelit & vuorot
  • Pelien suunnittelu etukäteen, juonilinjojen suunnittelu?
  • Vastausten laatiminen, eläytyminen hahmoon
  • Millainen on hyvä vuoro? Pituus? Sisältö? Autoilu? Meta?
User avatar
Viherkivi
Posts: 154
Joined: Sat Sep 02, 2017 5:01 pm
Location: Vantaa, Finland
Contact:

Re: Keskustelua ropetuksesta ja käytännöistä

Post by Viherkivi »

Tinanja wrote: Thu Jun 21, 2018 2:27 pm Yleisiä käytäntöjä
  • Foorumin avoimuus: mitä vierailijat pääsevät lukemaan, ja mitä piilotetaan?
  • Miten uudet jäsenet otetaan mukaan peleihin ja suunnitteluun?
  • Pelaajien mukavuusalueet pelien aihepiirien suhteen? K-18 (erotiikka, gore?)?
  • Säännöt, moderointi, sääntöjen noudattaminen?
- Avoimuudesta olen vähän kahta mieltä; toisaalta haluan suojella immateriaalioikeuksiani, mutta sitten toisaalta on ihan kiva, että uusi pelaaja pääsisi kurkistelemaan millaisia hahmoja täällä jo on ja millaista voisi sitten tehdä. Saatika sitten se, että joskus saatan halua linkata kavereille pelejä (ja siten houkutella uusia pelaajia, mind you). Tää on vähän tällainen kaksiteräinen miekka.

- Minut henk.koht. otettiin ainakin mukaan ihan kivasti. Olen tosin itse ollut vähän ujo osallistumaan isompien juonien kuvioihin, mutta toisaalta on ehkä hyvä olla sotkeutumatta kun saatan aika ajoin olla itse vähän poissaoleva mielenterveyteni takia. Pienen porukan yksi etuushan on siinä, että tekemistä löytyy kyllä kaikille, ja kaikki on helppo ottaa huomioon.

- Aikuisemmasta materiaalista erotiikka ei aiheuta ongelmia, gore ja väkivalta ehkä enemmän. En tiedä sitten, pitäisikö aikuisempien teemojen pelaaminen tehdä suljettujen ovien takana tai yksäreillä tai muuta sellaista? Muistaakseni laillisuuden puolesta ei ollut ongelmaa, mutta se on sitten asia erikseen, tuleeko tänne himokkaita nuoria lukemaan. Henk.koht. mulle on tärkeintä varmistaa näissä peleissä pelikaverin täysi-ikäisyys, ja jos pelikaveri kokee olonsa epämukavaksi, voin oikopäätä peruuttaa pois ja peli voidaan ns. feidata mustaan.

- Säännöt täällä ovat mielestäni ihan kohtuulliset, ja niitä on ollut helppo seurata. Yhdelle kaverille vinkkasin tätä paikkaa, kun hän kyseli, mutta hän taas koki foorumin monimutkaiseksi. Moderointia ei sääntöjen puolesta ole paljon näkynyt, mutta ei täällä mielestäni paljon perseilläkään (mun toisesta, englanninkielisestä, foorumista voisin kertoa paljon perseilytarinoita LOL)
Post Reply