Ceres-shakki, armeijashakki in-game, on Ceresissä pelattu variaatio perinteisestä shakista, jossa kaksi pelaajaa liikuttaa vuorotellen oman armeijan nappuloitaan 9×9 ruutupelilaudalla koittaen voittaa vastustajan armeijan. Peli kehitettiin joskus ihmisten ajan alussa. Pelin keksijä jäi historian aikana tuntemattomaksi, mutta itse peli on levittäytynyt nykyisin monen kansan suosioon. Peli on varsinkin armeijan johdon, virkamiesten, kauppiaiden ja muiden varakkaiden keskuudessa suosittu. Pelin avulla mittaillaan usein oman ja vastapelurin strategisia taitoja.
Molempien armeijoiden johdolla on käytössä normaalin armeijashakin lisäksi suurempi kokoarmeijashakki, joka muistuttaa paljon normaalia armeijashakkia, mutta sitä pelataan kahdella 9×9 ruutupelilaudalla ja siinä on ylimääräisiä nappuloita ja nappulatyyppejä. Kokoarmeijashakista lisää sivun lopussa.
Pelivälineet
- 1 Pelilauta (9×9 ruudullinen)
- 38 Pelinappulaa (19 per armeija/pelaaja)
- 26 Doyoboa (13 per armeija/pelaaja)
- 6 Palkkasoturidoyoboa (3 per armeija/pelaaja)
- 6 Ritaridoyoboa (3 per armeija/pelaaja)
- 6 Jousimiesdoyoboa (3 per armeija/pelaaja)
- 6 Ratsuväkidoyoboa (3 per armeija/pelaaja)
- 2 Parantajadoyoboa (1 per armeija/pelaaja)
- 10 Rakuzaa (5 per armeija/pelaaja)
- 2 Palkkasoturirakuzaa (1 per armeija/pelaaja)
- 2 Ritarirakuzaa (1 per armeija/pelaaja)
- 2 Jousimiesrakuzaa (1 per armeija/pelaaja)
- 2 Ratsuväkirakuzaa (1 per armeija/pelaaja)
- 2 Maagikkorakuzaa (1 per armeija/pelaaja)
- 2 Rakegaa (1 per armeija/pelaaja)
- 26 Doyoboa (13 per armeija/pelaaja)
- (1 tiimalasi)
Nappuloiden lyhenteet:
- G = Rakega
- -Z = Rakuza
- -D = Doyobo
- PS- = Palkkasoturi
- R- = Ritari
- J- = Jousimies
- RV- = Ratsuväki
- MZ = Maagikkorakuza
- PD = Parantajadoyobo
Pelivälineet on yleensä veistetty puusta, jonka laji vaihtelee valmistajan ja valmistuspaikan mukaan. Eri armeijan nappulat on eroteltu usein eri puulaadulla tai kokonaan eri materiaalilla. Pelilautana saatetaan toisinaan käyttää puulaudan sijaan kangas- tai nahkakääröä, johon on kirjailtu 9×9 ruudukko. Tiimalasi ei ole pelaamisen kannalta pakollinen peliväline, mutta sitä käytetään varsinkin vakavammissa peleissä vuorojen ajastimena.
Pelin tavoite
Pelin tavoitteena on perinteisen shakin tapaan voittaa vastustajan armeija luomalla vastustajan rakega-nappulaan kohdistuva shakkimattitilanne. Shakkimatilla tarkoitetaan tilannetta, missä vastustaja ei pysty tekemään mitään liikettä, jossa tämän rakega ei jäisi tai tulisi kaappauksen kohteeksi. Shakkimatti koitetaan luoda siirtämällä nappuloita vuoron perään niin, että vastustajan rakega jäisi kaappauksen kohteeksi samalla, kun oma rakega pidetään turvassa.
Pelin aloitus
Nappulat asetetaan kuvan mukaisella tavalla pelilaudalle niin, että eri armeijan nappulat ovat toisia vastakkain. Molemmat pelaajat sijoittuvat oman armeijansa puolelle pelilaudan ääreen. Eri nappuloiden lyhenteet löytyvät pelivälineluettelosta. X merkkaa laudan keskipistettä. Pelin aloittaja joko sovitaan tai siitä heitetään kolikkoa. Vakavimmissa peleissä sovitaan usein vuoromäärä ennen pelin alkua.
Nappuloiden liikkeet & liikkuminen
Alla olevat liikkeet kuvastavat pelaajasta katsottuja liikkeitä, joita nappulalla voi tehdä yhdellä vuorolla. Vain yhtä nappulaa voi siirtää kerralla, jonka jälkeen vuoro vaihtuu toiselle pelaajalle. Poikkeuksia lukuunottamatta nappulat eivät pysty hyppimään omien eikä vastustajan nappuloiden yli. Nappulat pystyvät pääsääntöisesti liikkumaan vastustajan nappulan ruudulle kaapataakseen kyseisen nappulan vastustajalta. Kaapattu nappula menee omistajalle “säilöön”.
Doyobot
Kaikki doyobot parantajadoyoboa lukuunottamatta pystyvät liikkumaan pelilaudalla pelaajasta katsottuna vain eteenpäin, eikä koskaan taaksepäin. Kaatuneella nappulalla tarkoitetaan pelaajalta kaapattua nappulaa.
Rakuzat
Ritari- ja jousimiesrakuzat pystyvät liikkumaan mistä tahansa paikasta pelilaudan laidoille asti liikeratojensa mukaisesti mikäli nappuloiden liikeradan tiellä ei ole muita nappuloita. Maagikkorakuza pystyy tekemään samoin muuten paitsi taaksepäin liikkuessa.
Rakega
Rakegaa ei pysty liikuttamaan ruudulle, josta nappulan voi välittömästi kaapata.
Korottuminen
Doyobo-nappula voidaan halutessa korottaa saman osaston rakuzaksi nappulan päästessä pelaajasta katsottuna vastakkaiselle laidalle asti. Oma osaston rakuza tulee kuitenkin olla sitä ennen jo kaapattuna. Parantajadoyoboa korottaessa maagikkorakuzaksi nappula menettää kyvyn herättää toisia nappuloita.
Pelin päättyminen
Peli päättyy jomman kumman pelaajan rakegan joutuessa shakkimattitilanteeseen. Shakkimatilla tarkoitetaan tilannetta, missä vastustaja ei pysty tekemään mitään liikettä, jossa tämän rakega ei jäisi tai tulisi kaappauksen kohteeksi. Pattitilanne tai sovitun vuoromäärän tullessa täyteen peli voi päättyä myös tasapeliin.
Kokoarmeijashakki
Tulossa…